Tazkirah Jumaat 3:Kelebihan Bersedekah

“Dan belanjakanlah ( dermakanlah ) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum sampai ajal maut seseorang dari kamu, ( kalau tidak ) maka ia ( pada saat itu ) akan merayu dengan berkata : Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya jika Engkau lambatkan kedatangan ajalku sekejap lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang yang soleh” ( Al-Munafiquun : 10 )

HURAIAN

Sedekah berasal dari kata shadaqa yang bererti benar. Orang yang suka bersedekah adalah orang yang benar pengakuan imannya. Menurut terminologi syariat, pengertian sedekah sama dengan pengertian infaq iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam. Namun begitu, sedekah memberi maksud yang lebih luas daripada infaq kerana infaq hanya berkaitan dengan material, manakala sedekah merangkumi material dan non-material. Walaupun kebanyakan kalimah sedekah yang disebut dalam Al-Quran membawa maksud berzakat, namun perkara yang diperhatikan adalah bahawa, jika seseorang itu telah berzakat tetapi masih mempunyai kelebihan harta, sangat dianjurkan untuk berinfaq dan bersedekah. Selain daripada sedekah wajib, umat Islam digalakkan memberi sedekah sunat sebagai tanda kesyukuran akan nikmat yang dikurniakan Allah terutamanya nikmat Islam.

PERBANDINGAN SEDEKAH MENURUT AL-QURAN

"Bandingan pemberian orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, setiap tangkai itu mengandungi 100 biji. Dan ingatlah, Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas ( rahmatNya ) lagi meliputi ilmu pengetahuanNya". ( Al-Baqarah : 261 )

DIPANJANGKAN UMUR & MENCEGAH AJAL YANG BURUK
Maksud sabda Rasulullah saw : "Sesungguhnya sedekah seseorang muslim itu memanjangkan umur dan mencegah dari mati dalam keadaan buruk dan Allah Taala pula menghapuskan sikap sombong dan membangga diri si penderma dengan sebab sedekahnya" ( H.R. Tabrani )

MENOLAK BALA BENCANA
Maksud sabda Nabi saw : "Segeralah kamu bersedekah, kerana bala bencana itu tidak dapat melangkahi sedekah" ( H.R Al-Baihaqi )

SELAGI PELUANG MASIH ADA…
Dari Abu Hurairah r.a katanya : Seorang lelaki menghadap Rasulullah saw lalu bertanya : Wahai Rasulullah! Sedekah mana satu yang lebih besar ? Nabi saw menjawab : Engkau bersedekah ketika sihat dan sangat sayangkan hartamu; ketika engkau takutkan kepapaan dan berharap hendakkan kaya-raya. Janganlah engkau bertangguh untuk bersedekah, sehingga apabila nyawa sampai ke kerongkong, barulah engkau berkata : Aku mahu bersedekah untuk si anu.. sekian untuk si anu dan sekian lagi untuk si anu ( H.R Al-Bukhari )

15 comments :

amirah said...

begitu besar kelebihan bersedekah
Allah maha pemurah lg maha penyayang

HAZWAN17 said...

amirah-betul tu,,,,banyak ganjaran klu kite rajin bersedekah

zack zukhairi said...

thanks for sharing...da lama tak dengar khutbah jumaat dalam bahasa melayu...

HAZWAN17 said...

zack-kat jepun khutbah dlm jepun erk...

SuRayA^i. said...

sy xpenah dgr khutbah jmt~
thnx for sharing diz =)

HAZWAN17 said...

suraya-ni tazkirah ringkas je..klu khutbah jumaat panjang lagi..anyway thanks

farah said...

ada lagi tk kelebihann-kelebihan lain ?

HAZWAN17 said...

farah- kalau ada boleh la tambah.....
sertakan dalil skali....

rizputra7 said...

nice info...rajin2 ler sedekah kat tabung masjid..

naim said...

bagus.sedekah..tapi org skang banyak amik kesempatan.blakon jadi miskin,bute..

hikmah128 said...

along,,ape lagi?? sedekah larr kat aqu,, ;D

HAZWAN17 said...

ko la sedekah......duit ko da masuk kan

Anonymous said...

thanks,info yang b'guna!

GBM said...

credit. GBM nak share bleh? Eyh.. Dah share dah pun :)

http://terbangdisyurga.blogspot.com/2012/02/kelebihan-bersedekah.html

merpati kelabu said...

Kalu setiap jumaat jemaah sedekah rm 2/person jer.... Andaikan 500 org ada dlm kariah jumaatnya masjid dpt colection rm 1000/week. Byk benda masjid bole programkan tanpa masalah.... Rata2 masjid cuma dpt kurang 500... Aduhaiii sedeinya.